Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

U iščekivanju vesti o pregovorima, i potencijalnoj narudžbini francuskih višenamenskih borbenih aviona Rafal za RV i PVO Vojske Srbije, jedan grčki medij tvrdi da je, navodno, Srbija zainteresovana za kupovinu grčkih korišćenih Miraža 2000-5 Mk.2.

Kao što je Tango Six već preneo, internet portal grčkog Enikosa piše da bi Beograd nabavio i grčke Miraže jer, navodno, nema novca za veći broj Rafala. Dakle Miraži, po toj teoriji, ne bi bili nabavljeni umesto Rafala, već kao dodatni borbeni avioni za srpsko RV.

Poslednja zvančna informacija koju je u aprilu izneo predsednik Srbije Aleksandar Vučić je da bi Srbija nabavila 12 novoproizvedenih Rafala u varijanti F4, što je dovoljno za opremanje jedne vazduhoplovne jedinice.

Podsetimo da RV i PVO VS trenutno u svom sastavu ima dve eskadrile koje koriste borbene avione. Proces njihove zamene bi trebao da počne u narednih nekoliko godina. Životni vek na MiG-ovima 29 ističe u periodu 2027-2031., najmlađi Orlovi će 2030-32. imati 40 godina. U zavisnosti od tehničkog stanja, krajnji vremenski rok upotrebe bi mogao biti produže, konkretno na MiG-ovima do 5 godina.

Međutim, idealno bi bilo kada bi zamena počela da stiže već za 3-4 godine kako bi u tom slučaju dobar deo sadašnjih letelica bio povučen iz upotrebe oko 2030. godine. Ukoliko se to ne dogodi, odnosno Rafali ne budu nabavljeni ili bi rok isporuke bio previše dug, onda bi, možda, početkom sledeće decenije Srbija imala veoma mali broj operativnih borbenih aviona.

Grčko ratno vazduhoplovstvo trenutno raspolaže sa 24 Miraža 2000-5 Mk.2 od kojih 19 jednoseda Miraž 2000-5EG i 5 dvoseda Miraž 2000-5BG. Od tog broja, 14 je isporučeno 2007. godine (9 jednoseda i svih 5 dvoseda) dok preostalih 10 predstavljaju ranije nabavljene jednosede avione koji su naknadno modernizovani na nivo Miraž 2000-5 Mk.2 (izabrani su avioni koji su bili u najboljem tehničkom stanju). Ove letelice nose oznaku Mirage 2000EGM.

Miražima 2000 je trenutno opremljena 331. eskadrila ‘‘Tezej‘‘, 114. borbene brigade u vazduhoplovnoj bazi Tanagra, severozapadno od Atine. U 114. brigadi se nalazi i Grupa za preobuku koja takođe leti na ovom tipu. Primarna namena Miraža je odbrana grčkog glavnog grada od napada iz vazduha, ali mogu dejstvovati i po ciljevima na moru i kopnu, i to sa velikih daljina. U Tanagri se nalazi i 18 Miraža 2000 koji nisu modernizovani, povučeni su iz naoružanja 2021. godine, i biće zamenjeni za ukupno 24 višenamenska borbena aviona Rafal.

Foto: Živojin Banković, Tango Six

Ukoliko bi Srbija želela da nabavi grčke Miraže 2000-5, bilo bi racionalno da to bude 12 ili svih 14 aviona koji su proizvedeni, odnosno isporučeni pre 17 godina.

Prvi 2000-5 sleteo je u bazu Tanagra 3. marta 2007. godine, poslednji od 15 naručenih aviona izašao je iz fabrike 23. novembra iste godine, a to je ujedno i poslednji ikada proizvedeni avion tipa Miraž 2000. Ako bi za Srbiju bili nabavljeni pomenuti avioni, oni bi mogli biti korišćeni u narednih 15-20 godina, a u slučaju da moguća isporuka Rafala duže kasni, omogućili bi Srbiji da svoju flotu borbenih aviona učini vitalnom do popune savremenijim letelicama.

Ostali avioni koji bi trebalo da budu ponuđeni na prodaju su avioni proizvedeni pre 35-36 godina. Svoje Miraže 2000 Grčka je naručila marta 1985. godine, kada je potpisan ugovor za 40 aviona (36 jednoseda Mirage 2000EG i 4 dvoseda Mirage 2000BG) kao deo programa modernizacije nazvan “Talos“. Modernizacija 10 jednoseda je, zajedno sa 15 novih Miraža 2000-5 Mk 2, ugovorena 2000. godine, a vrednost posla iznosio je na kraju oko 1,6 milijardi evra.

Od elektronske opreme treba istaći višenamenski radar Thales RDY-2 dometa do 140 km za cilj dimenzija taktičkog borbenog aviona, koji istovremeno može da otkrije 24 cilja u vazduhu, prati njih 8 i omogućuje dejstvo na 4 cilja (sve takođe istovremeno). Može otkrivati i ciljeve na kopnu i morskoj površini, a tu je SAR mod. Tu je potom sistem za samoodbranu ICMS Mk3, zatim inercijalni navigacijski sistem Thales Totem 3000 sa laserskim žiroskopom i GPS-om, kao i digitalni data-link za prenos informacija.

Kako je osnovna namena grčkih Miraža 2000-5 dejstvo po ciljevima u vazdušnom prostoru, njihovo primarno naoružanje su naravno rakete vazduh-vazduh. U pitanju su rakete MICA u dve verzije, MICA-IR domеta do 60 km i MICA-RF dometa do 80 km. Obično se nosi do 6 raketa MICA, 4 na podtrupnim nosačima (MICA-RF) i dve na potkrilnim podvesnim tačkama (MICA-IR). U avion su integrisana i dva jednocevna revolverska topa DEFA 554 kalibra 30 mm sa po 125 granata.

Obe rakete imaju kombinovano vođenje. Zajedničko im je da se radi o, na početku, inercijalnom vođenju, potom da postoji mogućnost da putem datalinka na srednjem delu putanje dobiju korekciju. U završnoj fazi MICA-IR ima infracrveno samonavođenje, a MICA-RF aktivno radarsko samonavođenje.

Sekundardna uloga ovih aviona su udari po ciljevima na kopnu i moru. Međutim, za takve zadatke mogu koristiti samo dva tipa vazduhoplovnih ubojnih sredstvava. Novoproizvedeni grčki Miraži 2000-5 nose višenamenske krstareće rakete SCALP EG (Système de Croisière Autonome à Longue Portée – Emploi Général) maksimalnog mogućeg dometa do 550 km (obično se jedna raketa podvešava na centralni podtrupni nosač). Samo stariji modernizovani primerci Mirage 2000EGM pored ovih raketa, mogu da nose i protivbrodske rakete AM39 Block 2 Exocet (do dve rakete) dometa nešto preko 70 km.

Kako Srbija najverovatnije ne bi mogla da dobije pomenuto naoružanje vazduh-zemlja/more, a pri tom bi možda nastojala da to budu višenamenski borbeni avioni, morala bi da plati doradu aviona. Stoga bi bilo potrebno integrisati ostala vođena vazduhoplovna ubojna sredstva vazduh-zemlja koja bi bila odgovarajuća, poput na primer klasičnih avio-bombi različitog kalibra, a takođe i raketiziranih avio-bombi AASM ili/i laserski vođenih bombi (LGB). Uz LGB obično ide i kontejner sa optoelektronskom opremom koji omogućuje njihovo vođenje.

Na kraju dodajmo i mnogima već poznatu zanimljivost da je Miraž 2000 sredinom 80-tih godina, kao novi tip lovačkog aviona razmatrala bivša SFRJ. Iako su na njemu 1986. godine letela tadašnja dva opitna pilota, Marjan Jelen i Branko Bilbija, odluka o nabavci sovjetskog MiG-a 29 je iz političkih i ekonomskih razloga već ranije bila doneta. Nezavisno od njihove procene.

(tangosix.rs)

Pretplata
Obaveštenje
0 Komentari
Inline Feedbacks
Pogledaj sve komentare