Informacije o radovima izvedenim pri rekonstrukciji novosadske Železničke stanice, o ceni koja je za to plaćena i izvođaču radova ni po jednom osnovu se ne mogu smatrati tajnim, ocenila je danas Transparentnost Srbija (TS).
U toj organizaciji smatraju da objavljivanje tih informacija ni na koji način ne može da ugrozi istragu odgovornosti za pad nadstrešnice iznad ulaza Železničke stranice od čega je poginulo 14 građana.
“Ni sedam dana posle tragedije na novosadskoj Železničkoj stanici, državni organi Srbije nisu predočili građanima dokumente o tome šta jeste bilo predmet radova tokom trogodišnje rekonstrukcije te zgrade, koliko je za te radove plaćeno i ko je radove izvodio”, navela je TS.
Kao navodna prepreka za objavljivanje informacija pominje se “odsustvo saglasnosti kineske ugovorne strane”.
“Vlada Srbije je 28. maja 2018, bez nadmetanja, posao modernizacije pruge od Novog Sada do Kelebije poverila konzorcijumu dve firme iz Kine za 1.162.810.000 dolara. Pre toga, sa istim konzorcijumom je bio zaključen ugovor za deonicu od Beograda do Stare Pazove za preko 350 miliona dolara. Kao pravni osnov da se ovi poslovi dodele bez nadmetanja, iskorišćen je međudržavni sporazum iz 2009, kao i zakoni kroz koje je Skupština odobrila kreditne aranžmane za pojedine projekte”, navela je TS u saopštenju.
Ukazano je da ni osnovni sporazum, kao ni jedan od tri njegova aneksa (iz 2012. za Pupinov most, zatim iz 2013. koji je precizirao pravila o nabavkama i iz 2017. koji je proširio oblast primene i izuzimanje od poreskih i carinskih dažbina na uvoz vozova) ne sadrže odredbu o tajnosti ili poverljivosti ugovora.
Da ugovor koji su Vlada Srbije i Infrastrukture železnice Srbije zaključile sa konzorcijumom “Joint Venture of China Railway International Co.Ltd and China Communications Construction Company Ltd” nije poverljiv, kako je navela TS, najbolje potvrđuje činjenica da ga je ta organizacija dobila od Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture (MGSI) po zahtevu za pristup informacijama sredinom 2021. godine.
Uz taj ugovor Ministarstvo je pre tri godine dostavilo i anekse koji su do tada bili zaključeni, a koji se odnose na deonicu pruge od Beograda do Stare Pazove, uključujući i vrednost pojedinih ugovorenih radova.
“Očigledno je da ne postoji osnov zbog kojeg bi isto ministarstvo tri godine kasnije tražilo saglasnost ‘kineske strane’ da bi dostavilo novinarima informacije o vrednosti pojedinih radova koji su ugovoreni u međuvremenu, a što uključuje i rekonstrukciju Železničke stanice u Novom Sadu”, navela je TS.
Dodaje se da i pored interesa javnosti u ovom slučaju, državno preduzeće Infrastrukture železnice Srbije nije objavilo nijednu informaciju pošto je na sam dan nesreće pola svog saopštenja posvetilo tvrdnji da “nadstrešnica nije bila predmet rekonstrukcije”.
“Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture koje je pre samo četiri meseca naširoko izveštavalo o tome kako je stanica ‘u potpunosti u funkciji’, tragediju je pomenulo tek posle četiri dana, i to u okviru vesti o ostavci ministra. Na sajtu tog ministarstva informacije o ovom projektu nisu ažurirane duže od tri godine, a na sajtu Vlade Srbije, među ‘ekonomskim ugovorima i sporazumima’, nije objavljen ni jedan koji se odnosi na izgradnju železnice”, ukazala je TS.
Novosadsko javno tužilaštvo je objavilo da je “izuzeta dokumentacija Ministarstva… koja će biti predata veštacima na dalje postupanje”, ali bez preciziranja o kojim dokumentima je reč i da li će biti prikupljena i dokumentacija od angažovanih firmi.
Nosilac posla rekonstrukcije novosadske Železničke stanice je kineski konzorcijum, a ugovorom je predviđeno angažovanje podizvođača. Ugovoreno je da najmanje 46 odsto vrednosti radova, dobara i usluga bude iz Srbije ili drugih zemalja osim Kine, podsetila je TS.
Podizvođače bira kineski konzorcijum posle objavljivanja javnog poziva za nadmetanje, pri čemu “ne sme da ograničava konkurenciju” i “mora da obezbedi da izbor bude izvršen javno i transparentno”.
Resorno ministarstvo i Infrastrukture železnice daju saglasnost za angažovanje podizvođača, a izvođač (kineski konzorcijum) je odgovoran za eventualno neizvršenje obaveza podizvođača.
“Zasad je nejasno da li su i na koji način poštovane obaveze o izboru podizvođača, jer javni pozive i informacije o izboru podizvođača nismo pronašli na sajtovima članica kineskog konzorcijuma, Ministarstva i Infrastruktura železnice. Zbog toga je neophodno da Ministarstvo i Infrastrukture železnice bez odlaganja objave informacije o tome”, istakla je Transparentnost Srbije.
Beta