Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Kao što je Tango Six već preneo, na prikazu sposobnosti Vojske Srbije „Zastava 2024“ predsednik Srbije Aleksandar Vučić je odgovarajući na pitanje našeg portala koju varijantu borbenog aviona Rafal je Srbija nabavila, kazao da je kupljena „najnovija 4.1 verzija“.

Ovakav odgovor je bio očekivan, s obzirom na činjenicu da je prilikom potpisivanja ugovora Vučić izjavio da je „uzet najmoderniji tip Rafala“. Kada se analiziraju i neke druge informacije, pre svega rok isporuke, nabavka varijante F4.1 je sasvim logična.

F4.1 je prvi stepen razvoja verzije F4 koji je pokrenut januara 2019. Letna ispitivanja počela su maja 2021. godine, a početkom marta prošle godine u vojni centar za vazduhoplovnu ekspertizu (Centre d’expertise aérienne militaire), u vazduhoplovnој bazi BA 118 Mont-de-Marsan, isporučen je prvi višenamenski borbeni avion Rafal (dvosed Rafal B) modernizovan na nivo F4.

Sredinom februara ove godine francuske vazduhoplovne i svemirske snage proglasile su postizanje početne operativne sposobnosti ove varijante, kao i njeno uvođenje u naoružanje.

Planirano je da svi postojeći francuski Rafali (verzije B, C i M) koji su do februara 2022. dovedeni na nivo F3R, budu dorađeni na standard F4 čiji razvoj je podeljen na dve faze – F4.1 i F4.2. Prve nove Rafale F4 u petoj naručenoj tranši Francuska bi trebala da dobije 2027. (42 aviona sa rokom isporuke do 2030.), dok će pre njih to biti UAE 2026. godine.

Srbija će, nakon Francuske i UAE, postati drugi strani, a ukupno treći korisnik varijante F4. Interesantno da je Indonezija, iako je ugovorila Rafale nakon Emirata, ipak bila poslednji naručilac varijante F3R.

I pored toga što se u suštini zna kako su opremljene i naoružane sve verzije Rafala, pre daljih razmatranja moramo konstatovati da je moguće da dođe do odstupanja, jer neke države imaju posebne zahteve koji su obično vezani za dalja unapređenja, ili se radi o opcijama koje zahtevaju doradu vazduhoplova prema specifikacijama naručioca.

Foto: Tales

Predmet ove analize je varijanta F4.1 za koju smo zvanično dobili potvrdu da je nabavljena za Srbiju. Bavićemo se samo informacijama koje su do sada opšte poznate, a koje je uglavnom objavio proizvođač aviona, kompanije koje učestvuju u njegovom opremanju, kao i francuski vojni zvaničnici.

Unapređenja elektronske opreme

Kada je reč o elektronskoj opremi F4.1, radilo se na unapređenju AESA radara RBE2-AA koji je dobio GMTI/T mod (Ground Moving Target and Tracking Indicator) za otkrivanje i praćenje pokretnih ciljeva na zemlji. Poboljšan je i SAR mod (Synthetic Aperture Radar) koji se koristi za formiranje radarskih mapa visoke rezolucije. Pri tom se naglašava da ova poboljšanja nisu moguća kod aviona koji imaju stariju PESA verziju radara RBE2.

Optoelektronski sistem FSO (Front Sector Optronics) dobio je novi infracrveni sistem za traganje i praćenje (IRST – Infra-Red Search and Track) koji služi za otkivanje i praćenje ciljeva u vazduhu. Može se koristiti zajedno sa radarom ili samostalno, a ističe se da će moći da se koristi i kada su u pitanju ciljevi sa značajno smanjenim odrazom u infracrvenom spektru elektromagnetnog zračenja (stelt).

Na instrument tablama u kabinama posade primenjeni su novi digitalni prikazivači većih dimenzija (15,875 x 15,875 mm, pretvoreno iz 6,25 x 6,25 inča) koji mogu da prikažu mnogo bolju rezoluciju i imaju drastično veću procesorsku snagu od sadašnjih prikazivača. Pritom se ističe se da je to posebno korisno u prikazivanju podataka koji se dobijaju iz opreme nišansko-navigacijskog kontejnera Talios.

Takođe se može naći informacija da će se novi prikazivači koristiti po sličnim principu kao što je to mobilnim telefonima (spominje se na primer zumiranje uz pomoć dva prsta). Pored novih prikazivača u kabini spreman je i novi „kneepad“ koji će nadopuniti pomenute prikazivače, a u potpunosti je integrisan u sistem za upravljanje vatrom aviona.

Jedan od akcenata unapređenja nove varijante F4 jeste dodatna sposobnost umrežavanja na savremenom digitalnom bojištu. Prvi put će biti dostupan tzv „3D mod“ koji će služiti za otkrivanje ciljeva, ali i deljenje informacija sa drugim avionima istog tipa ili drugim vazduhoplovnim platformama. Umrežavanje ide preko satelita (Satcom satelite link), tu je novi digitalni komunikacioni server, i softverski radio uređaji familije CONTACT (Communications numériques tactiques et de théâtre – digital tactical and theater-wide radio communications).

3D lokalizacija će omogućiti automatsko stvaranje taktičke slike, kako u vazduhu tako i na kopnu/moru, uz pomoć fuzije senzora, među kojima su i različiti sistemi veza za prenos podataka (data linkova), ali i sistema Spektra koji služi za samozaštitu letelice kao i za protivelektronsku borbu, a koji je sposoban da otkrije ciljeve koji emituju radarske signale (bilo da dolaze iz vazduha ili sa kopna/mora). Sve to će doprineti i da se položaji ciljeva preciznije odrede, i to naravno na pasivan način. Uz sve to dodajmo i da je sistem Spektra dobio novi digitalni ometač.

Još jedna od novosti kada je reč o umrežavanju je FMDL link (Fighter to Missile Data Link) koji omogućuje da ciljeve obeležavaju i po njima dejstvuju druge borbene platforme umrežene sa avionom koji je lansirao ubojno sredstvo. Istovremeno, funkcija FMDL je da se raketi u letu obezbeđuje konstantno ažuriranje podataka o cilju, a to se pre svega primenjuje tokom dejstava na velikim dometima, sve dok senzori rakete ne preuzmu dalje navođenje.

Iako su neke izvozne verzije Rafala već opremljene francuskim sistemom za prikazivanje podataka na kacigi pilota (Helmet Mounted Display) Thales Scorpion, tek od verzije F4.1 će ta opcija biti standardna i na francuskim primercima, samim tim postati deo uobičajne ponude opreme. Ovaj monokularni sistem u boji je ne samo primenjen kod stranih korisnika Rafala, već je deo opreme i u drugim ratnim vazduhoplovstvima opremljenim avionima A-10, F-16 i F/A-18.

Novo naoružanje

Pre uvođenja u upotrebu rakete dugog dometa Meteor, osnovno naoružanje vazduh-vazduh bile su rakete MICA u dve varijante, raketa MICA IR sa IIR samovođenjem i MICA RF (EM) sa aktivnim radarskim samonavođenjem (vrsta samonavođenje se odnosi na završnu fazu leta pre pogotka cilja, prethodno je to inercijalno i uz korekciju putem data linka). Trenutno je u razvoju nova generacija ove rakete sa oznakom MICA NG koja će takođe imati dve varijante. Razvoj bi trebao biti završen 2026., a uvođenje u operativnu upotrebu 2027. godine.

Kod nove rakete zadržane su postojeće dimenzije rakete MICA, ali je unutra sve promenjeno. Domet je znatno povećan (sasvim sigurno je to solidno preko 100 km) primenom „dual impuls“ motora, a posebno se ističe drugi stepen koji u finalnoj fazi presretanja cilja daje raketi dodatnu energiju čime se povećava verovatnoća pogotka, i smanjuje mogućnost da cilj izbegne raketu.

Primenjeni su i novi tragači, AESA kod MICA RF NG, i dual band kod MICA NG IR, koji omogućuju bolje otkrivanje i praćenje ciljeva, naročito kada je reč o „stelt“ letelicama, a povećana je otpornost na ometanje i mamce. Osim toga, tu je i novi upaljač, laserski/radarski blizinski koji efikasnije doprinosi usmerenom dejstvu ka cilju, samim tim povećava razorni učinak bojeve glave.

Foto: Tales

Rafal F4 moći će da ponese do 8 raketa MICA NG.

Od vazduhoplovnih ubojnih sredstava klase vazduh-zemlja tu je nova varijanta raketizirane avio-bombe AASM (Hammer) mase 1000 kg koja će u arsenalu Rafala prvo nadopuniti, a potom i zameniti američku vođenu bombu GBU-24 Paveway III. Rafale F4 će moći da ponese do tri AASM 1000, dve pod krilima i jednu na centralnom podrtupnom nosaču, dok će mornarički palubni Rafal M moći da ponese samo jednu koja će biti podvešena ispod trupa.

Za AASM 1000 je takođe kao i kod ostalih varijanti Hamera predviđeno da ima tri načina navođenja, odnosno da ima tri vrste tragača koji se lako mogu menjati. Tu je inercijalno/GPS vođenje, inercijalno/infracrveno i inercijalno/laserski. Komplet za navođenje moći će da se montira na klasične avio-bombe, američku Mk84 ili francusku BA84, ili na probojne avio-bombe, američku BLU-109 ili francusku P1000. U budućnosti će najverovatnije biti primenjen višemodni tragač (inercijalno/lasersko/infracrveno) čiji razvoj je u toku.

Nove bombe imaju oznaku SBU-31 (INS/GPS vođenje koje se montira na bombe Mk84 i BA84), SBU-34A/B (INS/GPS vođenje koje se montira na bombe BLU-109 i P1000), SBU-56 (inercijalno/lasersko vođenje, montira se na telo bombi MK84 i BA84), SBU-56A/B (inercijalno/lasersko vođenje koje se montira na bombe BLU-109 i P1000), SBU-66 (inercijalno/infracrveno vođenje za bombe MK84 i BA84), SBU-66A/B (inercijalno/lasersko vođenje koje se montira na bombe BLU-109 i P1000).

Iako za sada verovatno nije realno da Srbija dobije vazduhoplovnu krstareću raketu SCALP EG, navešćemo da je i ona dorađena i osavremenjena. Pre svega je rađeno na povećanju otpornosti GPS prijemnika na ometanje, što će pozitivno uticati na preciznost rakete u završnom delu putanje, a sa ovako modernizovanim raketama već je postignuta puna operativna sposobnost.

Navedeno novo naoružanje je samo ono osnovno što se nudi uz Rafal F4. Već par godina se piše o tome da će UAE na svoje avione integrisati svoja vazduhoplovna ubojna sredstva (vUBS), poput vođenih bombi Al Tariq-S i Al Tariq-LR. Takođe, kompanija MBDA nudi i familiju vođenih vUBS SmartGlider u varijanti Lite (mase 120 kg) i Heavy (mase 1.300 kg) za koje navodi da je domet “znatno veći od 100 km“. Tu je takođe i taktička krstareća raketa SmartCruiser malih dimenzija za koju se nezvanično navodi domet od 150 km.

(Tangosix.rs)

Pročitajte više vesti

Mađarska odbila predlog EU da šalje vojne savetnike u Ukrajinu

Profesori američkog univerziteta održali predavanja o nuklearnoj energiji na FTN u Novom Sadu

U Novom Sadu počeli Lorist i Sajam ekologije

Pretplata
Obaveštenje
0 Komentari
Najstariji
Najnoviji Najpopularniji
Inline Feedbacks
Pogledaj sve komentare